Alla inlägg under februari 2008

Av Madeleine Johansson - 29 februari 2008 22:17

TV4:as program Hjälp! avslutades i skolans värld. Väl tillbakalutad i soffan för att slöa lite blev jag väldigt påmind om måndagens arbete.( Utvecklingssamtalen drar igång.) Felix Herngren var en drogad lärare som försökte hålla ett utvecklingssamtal. Mina förutsättningar är definitivt bättre. Det blir en del förberedelser här i helgen.


Igår gick jag och la mig alldeles för sent. Klockan hann passera tolvsnåret. Det har jag verkligen fått betala tillbaka idag. På något underligt sätt drar detta med sig kosten också. För att behålla en viss vakennivå åker det ner fler kolhydrater i magen än vad som är tänkt. Och en dag då jag inte tränar är det faktiskt jobbigare med hunger. En dag när jag tränar väljer jag bra mat, men det är lättare att det åker med lite skräpmat om det inte riktigt blir som man planerat. Jag ska lägga mig och sova nu för att vakna upp till en dag med goda förutsättningar för familjeliv och träning.

Av Madeleine Johansson - 28 februari 2008 22:03

På måndag kör utvecklingssamtalen igång och jag känner att jag håller på att gå in i någon form av mental fokusering för att prestera ett bra jobb. Gary tipsade mig igår om några tänkvärda saker. Vad vill du ha ut utav mötet? Ställ de frågor och även vänta in svar så att mötet leds åt det håll du vill. Det låter ju kanon! Superenkelt! Nej, om sanningen ska fram så går mycket energi åt till tankeverksamhet just nu. Då kanske det är än viktigare att jag får en barnvakt till söndag för jag vill verkligen köra Vasaloppsspinningen då. Under ett sådant långt pass får man verkligen tid att rensa hjärnan.

Av Madeleine Johansson - 28 februari 2008 21:41

Nej, skämt åsido traskade jag in i förrådet strax efter 06.00 och trampade på i 1.30h Efter frukost tog jag och sonen en behaglig cykelrunda. Jag joggade bredvid och det var lika behagligt. Det är efter sonens premisser som vi kör. Han tillåts välja väg och vi tränar igenkännandet och lokalkännedom. Vi trampade till en reativt ny lekplats och stannade där en stund. Efter att ha tutat i honom vatten och banan flödade det av energi att fortsätta rundan igen. Vi pratar om vad vi ser och upptäcker runt omkring oss och det är en härlig upptäckarlusta. En femårings nyfikenhet är underbart att ta del av. Det gäller att njuta för vi har ju faktiskt sparat de här föräldradagarna till nu för att inte bara byta blöjor under föräldraledigheten. När vi kom tillbaka bakade vi grahamsbullar. Då tog jag mig verkligen tid så att sonen fick göra alla moment. Det roliga är också att han kan läsa så pass bra att han kan ta del av receptet. Det höjer det hela en dimension.


Kvällen ägnades på en spinningcykel. Jag körde mitt ordinarie pass och det var uthållighetsinriktat idag.  

Av Madeleine Johansson - 27 februari 2008 23:08

Imorgon leder jag mitt ordinarie spinningpass på Allebike. Både igår och idag har jag gått in och kört extrapass. Idag började jag dagen med 1 timme spinning. Kvällen avslutades med spinning 1 timma på Allebike. Kanske vaknar jag på cykeln imogon bitti då jag skrivit att jag har en spinningvecka! Jag får se om spinningveckan kan avslutas med Hälsostudions Vasaloppsspinning beroende lite på om jag får barnvakt. Men det vore skoj, för att bara sitta hemma och trampa i så många timmar kan bli träligt. Spinningpasset pågår så länge tills förste går i mål.

Av Madeleine Johansson - 27 februari 2008 22:51

I skolan där jag arbetar har vi "hela huset sjunger" och det är mycket uppskattat bland både elever och personal. Tillsammans sjunger vi och detta varvas med elevinslag av både sång, dans och teater.


I höstas kläckte jag idéen att varför inte ha "hela huset gympar" likväl om vi har "hela huset sjunger". Tanken föddes när jag började att introducera "Röris i skolan". Röris är ett friskis och svettiskoncept i klassrumsmiljö. Det fungerar alldeles utmärkt att bryta en lektion med lite rörelse i ca 10 minuter som jag väljer att göra. När eleverna är vän med programmet kan man låta dem få träna sig i ledarrollen och låte de leda låtarna.


Idag var det tredje gången gillt som vi körde "hela huset gympar" sedan i höstas. Vi trotsade vädrets makter och studsade runt i regnet. Vid varje sådant här tillfälle har jag spökat ut mig lite grand. Det började med att jag var Superkvinnan. Iklädd en myspysoverall a la töntstämpel med Stålmannen gör scenframträdandet än enklare. Mitt mål är att sprida rörelseglädje! Det är ett mycket viktigt ledord för mig 

Av Madeleine Johansson - 26 februari 2008 08:15

Igår när jag skulle cykla var der ytterst nära att jag hoppade av cykeln och skulle avbryta. När klockan är halv nio och du har börjat gå ner i varv och fått din första sömnsvacka är det kraftmobilisering av yttersta nivå för att få till stånd ett vettigt träningspass. Läggning av två barn tar sin tid och sin kraft men egentiden på kvällen är värdefull. I vår familj kallar vi det vuxentiden och den försöker vi hålla på.


Kvart i nio kom jag igång med cykelintervaller. Passet inleddes med en tio minuter lång uppvärmning och jag jobbade igång hjärta och kropp om än att det var trögt. Jag mäktade med 10st intervaller a 3x1min. Första minuten inleddes med att jobba upp pulsen från 120 till 160. Andra och tredje minuten antingen ökade jag trycket eller låg kvar men jobbade upp ansträngningsnivån ytterligare lite. Intervallen avslutades någonstans kring 165 i puls. Totaltiden för passet blev 55 minuter. Jag fick inte i mig tillräckligt med vätska på kvällen och det kände jag av under natten. Idag är det vattenflaska som gäller. Jag har faktiskt blivit lite dålig det senaste att få i mig extra mycket vatten. Jag har gett mig själv en påminnelse nu!

Av Madeleine Johansson - 25 februari 2008 18:29

Jag citerar katten Gustaf som hatar måndagar men det är faktiskt inte sant att jag gör det. Jag arbetar inom skolans värld och man brukar alltid känna av att måndagar är lite speciellt. Idag hade jag en tuffare dag än på länge men för den skull betyder det inte att "i hate mondays".


Helgen innebar utbildning för min del och huvudet är fullmatad med diverse ny simteknik i alla de fyra simsätten.


Idag har jag joggat 30 minuter på morgonen. Klockan sex stod det en bil med en man i utanför Nolhaga slott. Genast satte detta griller i huvudet. Varför sitter han där? Jag tog vägen genom Klämma och kunde sedan lungt jogga vidare.


Närjag har lagt barnen ska jag försöka ge mig på intervaller på cykeln. Ge mig ett lycka till!

Av Madeleine Johansson - 23 februari 2008 19:37

Det har blivit ett mer eller mindre ofrivilligt uppehåll i simmandet pga att jag ramlade med cykeln och slog i axel mycket kraftigt i början av januari. Cykel och löpmomenten har istället fått ta överhanden. Idag när jag var på simutbildningen fick jag ett sug av att simma mer och hitta en skön känsla i vattnet. Axeln verkade också kunna tåla lite mer tryck än tidigare. Jag återkommer när jag kan referera från första simpasset för att ge en detaljerad information hur det varit. 

Ovido - Quiz & Flashcards