Alla inlägg under oktober 2008

Av Madeleine Johansson - 22 oktober 2008 21:19

Idag har jag varit på Sportskadekliniken i Vänersborg. Det var faktiskt nästan på dagen trå år sedan jag var där då med ett krånglande knä. Nu var det mest för att göra de sista finjusteringarna  genom alla dessa olika behandlingar jag nu varit på sedan i slutet på juli. Jag har tidigare haft en svagare vänster sida men med den monotonin som  bl a cykel och löp medför med den mängdträning jag slagit på har skillnaden ökat. Jag fick ytterligare någon övning att lägga till mitt hemprogram. Jag kommer att under den inledande perioden köra dubbelt på vänster sida  vid övningar. Kontentan är en snedbelastning som bäckenet inte klarat av att balansera upp.


Jag har två par iläggssulor. De svarta är de äldsta och de vita är de nyare. Det lite märkliga är att jag dock på ett omedvetet sätt valt de svarta sulorna i första hand under den senaste tiden. Men jag fick min förklaring nu varför. Jag har haft några millimeters extra uppbyggnad på vänster sida och på de vita sulorna har det varit en större skillnad. Jag har under minst ett års tid egentligen inte velat ha den här skillnaden på sulorna och till slut kanske det också fick sitt pris. Nu är det inte detta allena som styr men många bäckar små. Sulorna jämnades till idag och nu är det bara att fortsätta att köra. Men idag är jag supertrött för igår blev jag och Gary sittandes kvar framför TV:n och tittade på filmen livvakterna. Vi hade sett den förut men ändå var spänningen enorm för att vi blev som fastklistrade. Jag ska försöka samla ihop lite krafter till ett kortare morgonpass imorgon för något kvällspass lär det inte bli då jag arbetar något längre imorgon. Då har barnen på fritids vernissage och det är lite bestyr kring detta.

Av Madeleine Johansson - 21 oktober 2008 17:47

I söndags var dottern på simtävling och eftersom jag är en av ledarna delar vi upp ansvaret emellan oss. Uppvärmningsbiten inför några av loppen stod på min lott. Med ett par "opassande" crocs studsade jag som en furie på det hårda betonggolvet. Utan bra skor är jag helkörd. Varför tar jag inte med mig bra skor? Om jag kör en uppvärmning med barnen kör jag alla moment själv också. Jag vill ju förmedla energi! Jag är inte den typen att jag bara visar övningen och sedan ställer mig vid sidan. Men som sagt, det var kanske en dyrköpt läxa för natten till måndag kändes det som mina "vandrande besvär" var tillbaka igen. Jag fick inte bästa nattsömnen pga detta. Nu har det gått några dagar och det verkar ändå rätt OK. Imorgon åker jag till Lars Carlsson i Vänersborg för att göra en koll på bl a mina inlägg.

Av Madeleine Johansson - 15 oktober 2008 20:28

Cirkelrund matta! Snacka om att snöa in sig i mina försök att beskriva miljön på min observationsuppgift. I mina ihärdiga försök att på ett så beskrivande sätt men ändå objektivt fastnade jag i...... jag vet inte vad. När Gary läste igenom min text bad han mig beskriva hur jag tänkt....... Jaaaaa, den är dubbelrund var det enda vettiga svar jag kunde få fram. Jag hoppas sannerligen att jag inte fastnar i mina cirkelrunda beskrivningar för då blir det nog inte godkänt.



Av Madeleine Johansson - 14 oktober 2008 17:35

Igår drog andra veckan med spinning igång på Allebike. Det har jobbats frenetiskt för att färigställa de nya lokalerna. Det blir kanonfräscht! Till igår hade podiet blivit klart och nu fick man sitta där uppe på tronen och se ner mot de tappra kämpande cyklisterna. De fick sig en dos med långa intervaller. Jag inledde passet först med tre låtar bålstabilitet på golvet.  Jag kör 75 minuter. Nu finns det en ledig yta bakom alla cyklar att bre ut alla mattor på golvet. Framöver ska jag köra ett renodlat pulspass i november och det ska bli mycket spännande. Samtidigt vad jag förstår ska någon från Polar gå runt och checka och efter passet föreläsa. Det här ser vi fram emot.


Kvällens aktivitet är ett föräldramöte på en av barnens aktiviteter som jag måste besöka. Förhoppningsvis hinner jag även slutföra min observationsuppgift ikväll. det vore skönt att lägga den till handlingarna.


Lite intressant i min egen träning är att jobbar med vissa ojämnheter i kropp både vad gäller styrka och balans. Jag har plockat fram min bok Bålstabilitet (Fakta och övningar med balansboll) Joanne Elpinstone och Paul Pook och jobbar bl a benböj mot vägg. Jag är både vänsterhänt och vänsterfortad men balansen när jag gör benböj med vänster ben bara är en avsevärd skillnad. Här är en av de små nycklar till mina skadeproblem under sommar/höst. Jag är definitivt på rätt väg nu och om bara en vecka ska jag dessutom förnya mina skoinlägg.

Av Madeleine Johansson - 12 oktober 2008 07:11

Jag är minst sagt igång! Nu börjar det kännas allt mer att jag går på Montessoriutbildningen. Vid varje tillfälle vi träffas och det är varannan helg så ska ett mastodontarbete lämnas in. På fredag ska en uppsats och en observation lämnas in. Jag är färdig med den ena. Veckodagarna rullar på och att hitta luckor att sitta ner och färdigställa arbetet är inte lätt. Jag arbetar dessutom heltid.


Nog om det - träningen har rullat igång så smått ochjag tränar oftast en liten stund innan arbetet för att få till något träningspass. Jag är igång med mina hemstyrkeövningar och det känns bra. Det kändes så pass bra att jag häromdagen drog på lite mer när jag racade runt Nolhaga. Jag kunde inte hålla mig, trots att jag inte kört något direkt kvalificerat på länge var jag nöjd med min känsla. Idag ska jag jobba vidare med simningen ett pass och förhoppningsvis ger någon av de armövningar jag gör lite styrka i bassängen också.

Av Madeleine Johansson - 1 oktober 2008 05:53

Jag sitter och väntar på att kaffet ska bli klart. En kopp och sen blir det en kort jogg innan jobbet. Jag har dessutom valt ut några övningar med bl a gummiband. Jag förväntar inget av passet idag för igår blev det ett sent möte med simklubben. Idag ska jag se till att jag får hämtat ut mitt körkort som ligger på posten och väntar på mig. Jag har 21/2 vecka till på mig att hämta ut det, men det kan väl vara bra att ha!


Bullshit! Jag såg ett roligt avsnitt av detta program i helgen och kan fortfarande garva åt skämten när jag tänker på det komiska. Jag och Gary skrattade på kapp i soffan.


Kaffet slut, på med reflexvästen och andas frislluft!

Ovido - Quiz & Flashcards