Alla inlägg under maj 2008

Av Madeleine Johansson - 28 maj 2008 21:23

Det börjar närma sig tävlingspremiär i triathlon! I söndags körde jag ett morgonpass löpning vilket jag inte gjort på mycket länge. Jag njöt av den ganska tidiga morgonen i 50 minuter och plussade på med 10 min gång. Inte nog med att man ska städa sitt eget hem men direkt efter passet bar det av till skolan för månadsstädning som föräldrar har ansvaret för. Väl där när man är många som hjälps åt går det riktigt fort. Dagen fortsatte i flygande fläng för att hedra mor. Men tro det eller ej men mittemellan dessa besök åkte jag och dottern inlines. Sonen hade sin första fotbollsträning  och dottern åkte i rampen med grabbarna. Där känner jag att jag inte platsar men min dotter vill gärna lära mig säger hon.


På måndagen ville jag testa av formen lite och sprang en 3km runda. Den tiden är jag väl inte riktigt nöjd med, men vad ska man begära. Lätt nedjogg i lite kringelikrokar hemåt, hamnade jag på friidrottsarenan. Ibland är det låst men ikväll stod yttergrinden öppen och suget av att springa på  löparbanan blev stort. Min tanke var att hitta fartkänsla! Jag sprang 3x400m. Med tanke på testloppet borde den första vara den snabbaste men så var icke fallet. Det skillde 10 sek mellan förta och sista och det är mycket. Alltså ytterligare ett bevis på att tempo saknas och lite träning den senaste perioden. Men förhoppningsvis ska det bli ändring på det.


I tisdags, alltså igår simmade jag lite blandad kompott i nästan en timme. Jag testade om jag kunde simma i ett tunt löparlinne som jag har när jag representerar Alingsås IF i löpning men jag fick för mycket motstånd med det. Jag blandade upp min simning med paddlar, dolme och mina nyinköpta simfenor. Helt plötsligt är det kul att simma ryggsim när man har dessa på sig. Träningen blir mer variationsrik med alla dessa simredskap.


Idag har jag arbetat länge så då timar jag in det med en vilodag. Imorgon vill jag ut på racern för jag vill testa av mina nya cykelskor. Jag har också beställt och redan fått nya skosnören (Lace Lace). Det tog endast en dag att få dem hemlevererade. Det är sådana snabba leveranser som skapar good will.

http://www.flinta-adventure.se


Som det lutar åt nu ställer jag upp i motionsklassen i Hallsta Triathlon. När anmälningsdatumet gick ut för deltagande i svenska cupen var jag inte ens redo för någon form av start över huvud taget. Därför kommer jag att efteranmäla mig på startdagen. Följande sträcka gäller för motionsklassen: 400m simning 18km cykel samt 5km löpning. Det ska nog bli tillräckligt jobbigt, ju kortare ju intensivare egentligen.


Av Madeleine Johansson - 27 maj 2008 08:00

I fredags åkte familjen till Lången, där vi har vår enkla lilla sommarstuga på en liten ö. Det fiskades grodyngel hejvillt av barnen. Förrådsakvariet fylldes på med nya grodyngel, för att det finns en trollsländenymf som käkar dessa i ett glufs. Vi grillade korv och den fiskelycka som blev var några småabborrar. Gäddorna var inte riktigt på hugget idag.


Lördagmorgonen ägnades åt festbestyr. Jag och Gary skulle senare på eftermiddagen iväg på en mycket omtalad cykelfest. Pris till bästa hjälmutklädnad utdelades och i år gick jag faktiskt in för den uppgiften. Jag höll på i över två timmar på morgonen och Gary hade nog förväntat sig att jag kommit igång med lite mer städning under tiden som han tränade. Så fort han kom hem avlöste jag honom med att åka ner till simhallen för ett simpass. I januari köpte jag ett 20-kort till simhallen och det är inte slut än. Då kan ni förstå hur min simform är! Jag har tolv gånger kvar. Varför sån stress med att städa då? Festarrangemanget går ut på att man ska bjuda två par på antingen förrätt, varmrätt eller efterrätt beroende på vad man blir tilldelad. 150 personer deltog i festen som korsade och tvärsade stan i diverse munderingar. Vi stod för förrätten och i ett huj cyklade vi hem från samlingsplaten, där vi fått våra kuvert för kvällen, för att invänta våra gäster. Vilka kommer? Ja, det har vi ingen aning om och feststaben försöker arrrangera det så att man inte känner varann. Det kan bli en hel del spännade möten med människor som man aldrig har pratat med. Vid ett visst klockslag hemma hos oss öppnades alla paren sina kuvert för att få vetskap om vart man skulle. Alla ska hem till olika hem för att avslutningsvis mötas upp i en gemensam festlokal.


Hur gick det då med hjälmtävlingen? Jag slutade på en andra plats men det hjälpte föga då endast segraren får ett presentkort på Intersport värt 1000kr. Jag hade kunnat lägga ut bild på mig hur min "hjälm" såg ut men jag väljer att de som var på festen fick roa sig med detta. Tänk om jag skulle åka dit på förargelseväckande uppträde! För det finns väl något som heter så.


Ett litet tillägg: På varje ställe bjuds det på drink till maten och vi fick på ett ställe en drink som hette avloppsrör. Niskulle skåda! De var definitivt ingen trevlig syn med en sörja som skurit sig och geggat ihop sig. Blunda och det smakade faktiskt gott!

Av Madeleine Johansson - 22 maj 2008 21:25

Idag blev det en cykelrunda runt Anten 57km i ett härligt väder. Längs vägen bor en av mina arbetskamrater och jag har skojat om depåstopp hos henne. Idag förverkligades detta, men då jag hade både vatten och lite russin själv hoppade jag över fikat. Man får passa på att stanna medans man har tid, en annan gång kanske jag bara blåser förbi för att hålla ångan uppe. Just nu tillåter jag mig sådana här avbräck i träningen allt för att hitta tillbaka till formen. Men det kommer att ta tid för jag har en tendens att när jag vilar eller är sjuk är inte kosthållningen lika bra som när jag tränar. Nu har jag i och för sig en lätt kropp, men jag kan ju känna mig tung ändå. Egentligen kanske jag då menar ur form. Jag har jobbat lite vissa kostdelar och bl a förstärkt mina mellanmål så att de innehåller protein. Nu har jag fått den där ur form känslan. Jag längtar när kroppen svarar emot och jag är redo för några långpass.


Idag höll jag på att klippa gräsmattan när Gary kom hem. Skönt att det blev gjort tyckte jag. Men där har vi nog lite olika åsikter om hur kort den ska vara. Han tyckte inte alla det var nödvändigt. Men gräsklippningen är en av de uppgifter i trädgårdsskötseln som jag gärna tar på mig. Det är klart mycket lättare att springa över klippningen som jag gjorde idag, än när klipparn tuggar så mycket gräs att man tror att när som helst ska den skära sönder. 

Av Madeleine Johansson - 21 maj 2008 21:14

Har du svårt att få ihop alla dina träningstimmar och pass? Det är lätt att det infinner sig en stress över att inte hinna träna alla tre grenarna. Jag läste Aftonbladet idag och där uppmärksammade jag om en uppfinning som är det absolut optimala träningsredskapet för en triathlet som är i tidsnöd. Nu kan du träna två grenar i ett med denna makapär! Kolla in sighten och döm själv om det är "Världens sämsta uppfinning" som lockade som rubrik. Uppfinningen kommer från USA och heter treadmillbike.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article2505847.ab


Av Madeleine Johansson - 20 maj 2008 22:05

Lite smygträning under dagarna två har det blivit. Igår joggade jag en trettiominutersrunda under behagliga former. Jag promenerade faktiskt hem sista kvarten allt för att hitta ron. Nu är jag ganska nyss hemkommen efter en liten tur på 1 timme med racern. Detta var också under behagliga former. 12 grader och solnedgång är inget att klaga på! Det kändes som det rullade lätt, men jag tryckte inte på.


Jag noterade vid hemfart en helikopter som kretsade över stan och man funderar alltid över vad som kan ha hänt. När jag kom hem satt Gary och bloggade och då talade han om för mig varför helikoptern kretsade runt runt. Den deltar i sökandet efter den unga tjejen Nathalie som är försvunnen ifrån Alingsås. 


Av Madeleine Johansson - 18 maj 2008 21:12

Idag testade jag lite fartlöpning för att se vad kroppen svarade emot. Jag sprang 3x1 km med vila 1min. Farten på sista var 4,15 men tanken var att jag skulle kört en intervall till men dottern ringde mig på den medhavda mobilen, så det blev till att lufsa hem. 35 minuters träning samlade jag på mig. För att jag inte ska hålla på och vela fram och tillbaka har jag bestämt mig för att endast vara åskådare på Hallsta Triathlon. Jag följer med Gary och coachar honom istället. Vi åker upp en dag innan på eftermiddagen, så det blir lite barnfri tid tillsammans.


Idag har jag mestadels befunnit mig i simhallen utan för den skull själv tagit ett endaste simtag. Dottern deltog i Knatteracet som Alingsås SLS anordnar. På tre starter blev det tre personliga rekord. Förra veckan när hon deltog i Bamseskuttet blev det två pers av tre möjliga. Tänk om man själv hade haft den utvecklingspotentialen!


Nu är det dax för mig att sitta i ett telefonmöte så jag avslutar här. Det blev alltså ingen tidig läggning vilket kan vara skönt att starta upp veckan med.

Av Madeleine Johansson - 17 maj 2008 20:47

Träna med hjärtat och låt det hänga med! Vad var det jag skrev i föregående blogg, att jag skulle styra träningen med hjälp av pulsklockan? Jag håller på fram och tillbaka och analyserar vad det är som inte kroppen svarar på. Jag frångick det jag skrev senast. Jag joggade min Nolhagarunda men kroppen fick avgöra fart vad som var behagligt. Jag låg precis på lite ansträngande för att hitta ett bra flyt som kroppen ville spinga i. Vid två tillfällen testade jag min återhämtning under 1 min och den var OK, tror jag. Pulsen låg runt 160 idag.


Gary är snart galen på mig så som jag håller på. Han undrade idag om jag inte blivit lite nojig. Kanske det. Idag knaprade jag i allafall i mig mina första järntabletter, om inte annat så hjälper de mentalt.


När jag stack ut på rundan idag cirkulerade ett gäng måsar en liten bit längre bort. Förhoppningsvis har de lagt sina ägg på ett nytt ställe så jag slipper attackerna. Då kommer ju pulsen fullkomligt att skena och störtrusa om de håller till på samma ställe! Jag vet att måsarna är på G för när mina Fritidskollegor hade haft personalmöte i torsdags hade ett gökande måspar upptagit deras intresse en stund. Då kom den intressanta frågan upp - Hur gör måsar?


Jag har förkovrat mig idag inom trädgårdssköteln och gett mig i kast med häcksaxen. Efter att ha gått en aningen hårt åt den ena häcken måste jag ge Gary beröm som fick ansa lite lätt efter mig. Men han uppmuntrade mig och tyckte det var kul att jag provade på. Energin har dessutom räckt till lite invändig bilskötsel med bra hjälp av sonen.


Idag har vi också varit på tippen och där råder rena hysterin. Folk är så fokuserde att de äntligen kommit iväg och slängt sitt skräp. Jag gick omkring och slängde lite småskräp och kryssade hit och dit. Samtidigt höll jag ett stadigt tag i sonen för att minemera riskerna att bli påkörda. Vilka trafikregler?

Av Madeleine Johansson - 15 maj 2008 21:22

Idag blev det en ledig förmiddag och jag passade på att gå en härlig långpromenad på 2 timmar med en kompis. Jag har ju rekommenderat mig själv att verkligen köra lågintensivt och det blev det ju. Idag hade jag ca 6 slag över vilopuls. När jag reser mig upp för att göra en koll att pulsen inte stiger för snabbt blir jag lite yr. Denna morgonyrsel gör att pulsen skenar iväg. Mitt blodtryck är bra för det kollade jag igår med skolsköterskan innan jag skulle gå hem från jobbet.


Idag kom jag igång men det var i kanske "fel" aktivitet.

På eftermiddagen kom mina föräldrar hem till mig och vi drog igång lite trädgårdsarbete. Det är mycket roligare när man är flera för då blir det lite resultat. Trädgårdsskötsel är inte mitt favoritintresse men jag hoppas att det växer med åren. Jag tycker om att ha en välklippt gräsmatta och ger mig gärna på klippningen. Svetten brukar ofta lacka för vi bor i sutteräng, vilket betyder att tomten ligger i en sluttning. Men vi har faktiskt en liten "fotbollsplan" också.


Jag har funderingar på mina järnvärden om de är bra, med tanke på inledningen i bloggen? Jag får se om det blir en sväng förbi apoteket eller hur jag gör. Om någon har lite tips tas de tacksamt emot.

Ovido - Quiz & Flashcards