Direktlänk till inlägg 20 juli 2009

Tävlingsrapport från Hallstahammar Triathlon RM

Av Madeleine Johansson - 20 juli 2009 15:57

Dagen före tävling gick i seghetens tecken. Det är kanske som sig bör att kroppen har sitt eget sätt att ladda men att masa sig fram på en liten promenad med vetskap om att man ska tävla dagen därpå sätter griller i huvudet.


Tävlingsstart redan 9.15 innebar en tidig morgon med förberedelser. Varmt och behagligt väder och till och med så pass behagligt att våtdräkt inte var tillåten. Inget som gynnar mig direkt! Våtdräkten innebär bättre vattenläge för min del samt att benen kan gå mer sparsamt. Men jag är mer mentalt förberedd om det blir utan dräkt nu och det är bara att gilla läget. I simstarten positionerade jag mig i en kant för att få en lugn simstart men tjiiii vad jag misstog mig. Dyrköpt läxa! Det gick såpass dåligt att jag till och med fick ta några bröstsimstag för att komma in i min andning. Jag har genom åren lärt mig att just i simningen presterar jag som bäst då jag får en lugn start och kan hitta mitt eget flyt och tempo. Så varför förivra sig? Bara för att det är tävling! Simbakgrunden den här säsongen är usel och då får jag positionera mig efter det! Alltså lägre profil till nästa tävling! I slutfasen av simmomentet hittade jag min simning men då var jag redan långt bak i fältet. På cykelmomentet blev det till att jaga och känna sig bekväm med den nyinställda cykelpositionen. Med alla svängar och girar tappade jag räkningen på de fyra varv som skulle avverkas. Jag var helt inställd på ytterligare ett varv men några mastersherrar som jag tyckte mig cykla snabbare än växlade in och mitt i allt velande bestämde jag mig för ett byte. Mycket tid gick åt i växlingen cykel-löp för jag blev otroligt osäker på om jag var rätt ute. Löpningen var stundtals ett steg i rätt riktning men det behövs påminnelse om att dra bak axlar för att inte helt säcka ihop. Jag slutade på en andraplats i masters 35. Segraren Karin Uhlin var inte mycket att rå på för hon var bättre på alla grenar än mig. Men det som grämer mig är siminledningen som ger en sådan dålig känsla i kroppen och att jag tappade mitt fokus med att räkna varv på cyklingen. Superonödigt att kasta bort så mycket tid i växeln. Jag vill vara nöjd med min egen insats och om det för dagen räcker till en bra placering är ett plus. Nu fick jag ett par coola sportglasögon i pris och det är ju alltid användbart.


Nu tar vi nya tag men cykeln får snart stå still ett antal dagar för vi rullar ner med bilen till Österike. Denna gång får cyklarna vara kvar hemma....men nästa gång kanske... Det som väntar härnäst i tävlingsväg är Horla Triathlon och helgen därpå har familjen bokat in sig på Sundbyholmstriaden.


Just nu öser regnet ner och jag har beslutat mig för att skona barnen från detta regnande och stanna hemma. Gary ska ner och sim-löpträna  vid Gerdsken och jag hade också tänkt delta men ändrade planer allltså.


Min dotter fotgraferade mig efter prisutdelningen och här testar jag mina nya glasögon samt en masters silvermedalj runt halsen. Riksmästerskap.

 
 
Ingen bild

Gary

22 juli 2009 06:48

Det är inte dottern som tagit kortet. Titta i glasögonreflexen och vertikalperspektivet, så lång är inte vår dotter ännu.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madeleine Johansson - 6 januari 2010 21:24

Idag har jag kört pass på Hälsostudion. Jag kombinerade ett 30 min Corepass följt av 75 min spinning. Fyra lång intervaller och med snudd på tangera första intervallens topp på alla gånger utom den sista då jag inte mäktade med två pulsslag upp. Jag ...

Av Madeleine Johansson - 6 januari 2010 21:18

Igår krävdes mental övertalning att kvällspasset skulle bli av. Källarförrådet är inte direkt varmt men när man kommit igång är det helt perfekt. Den biologiska klockan förberedde sig kväll men....... Adrenalin, svett och pust så blev det ett hyfsat ...

Av Madeleine Johansson - 4 januari 2010 17:48

Då var en dag på arbetet till ända efter några dagars "ledighet". Jag skriver det med citationstecken för jag ser mig aldrig som ledig i och med kursen. Jag har det alltid hängade över mig och visst har jag lagt ner ett antal timmar på dygnet till ku...

Av Madeleine Johansson - 3 januari 2010 08:28

Det är med vånda, eller jag vet inte, som jag i lite småskaligt har tänkt mig att starta upp mitt skrivande igen. Egentligen slutade jag abrubt i somras när det var som mest roligt att skriva under tävlingssäsong. Men nu blir inte allt som man tänkt ...

Av Madeleine Johansson - 9 augusti 2009 06:09

Då var det dax för en liten sammanfattning av gårdagens tävling Horla triathlon. Det bjöds på strålande fint väder om än lite för varmt för mitt tycke och smak. Ingen våtdräktssimning var tillåten så det var bara att testa den nya tävlingsdräkten och...

Ovido - Quiz & Flashcards