Alla inlägg under november 2008

Av Madeleine Johansson - 22 november 2008 22:45

Ytterligare en dag med arbete med kursen. Det börjar närma sig färdigt. Vi får se om jag kan hålla min plan och bli färdig till imorgon. Det är inlämning på fredag, men under veckan hinner jag inte göra nämnvärt mycket och särskilt inte när Gary är bortrest halva nästa vecka. Tröttheten börjar göra sig påmind nu och bäst är väl att gå och lägga sig, men det blev inte tidigt idag heller......

Av Madeleine Johansson - 21 november 2008 14:17

Igår blixtrade jag till och fick en liten ny idé. Planeringen för idrottstimmarna var klara och mitt i min framplockning fick jag en snilleblixt att köra en variant av multisport eller tempoboll. I min agenda stod det multisport men nu blev det en helt prestationslös sådan variant och det verkade vara en hit. TOKMULTI!! Jag skulle haft med mig en kamera för att visa vilken ofantlig mängd av olika varianter det finns att köra olika sporter på.


Vad sägs om rockringsbandy? Tomtefotboll! Prova själv att spela basket med en hand och rockringen runt kroppen. Hur funkar det när bollen hamnar på golvet. Med uppfinningsrika och kloka elever så är detta inget problem, och det var ändock en tredjeklass som fick göra detta. Skönt att man inte stagnerar i sitt tänk, även om man har några års erfarenhet i idrottshallen nu.


Nu börjar det närma sig inlämning för min första pärm på montessorikursen och det har inneburit en hel del sena kvällar den här veckan. Träningen har fått ge vika och jag ska ta upp den nu till helgen. Men för att förlänga vakenheten innebär det mer mat och kaffe, så det känns verkligen som jag ska lufsa igång nu.

Av Madeleine Johansson - 18 november 2008 06:11

Igår var jag på en mycket intressant föreläsning med Tommy Svensson. Ämnet som debatterades var som i rubriken: Vad innehåller maten egentligen? Nu hinner jag inte delge alla mina tankar direkt, men de kan ploppa upp lite när som, olika saker som jag tog till mig. Vissa grejer tog man till sig direkt men nästa steg är att ändra vanan och då till något bestående. Så idag ska jag inte slänga in min havregrynsgröt i mickron utan koka den på hederligt sätt på kastrullen. Varför? Jo, för att B8-källan utplånas i och med microvågorna. Nu ställs altt över ända, när man tror att man varit nyttig. Och här har media en oerhört stor roll i påverkansmetoder av oss. För att fatta mig lite kort för jag ska faktist iväg till arbetet om en stund så slutsummerar jag Tommy Svenssons föredrag på följande sätt:

Undik i största mån (han uteslöt det helt) följande tillsatser i maten för att må bra:

Aspartam

Natriumglutamat

Härdat fett

AZO-färgerna

Sojalecitin

Sucralos


Sedan något år tillbaka har jag varit bekant med hans hemsida och läst många intressanta nyhetsbrev där, så därför var inte all info ny för mig men jag fick lyssna till det live. En förändring som vi redan gjort i vår familj sedan tidigare är att jag inte köper riskakor med smakförstärkare E621. Det ger framförallt barnen en uppspeedning och den blir man beroende av. Varje dag ser jag på mitt arbete hur många barn går med sina riskakepåsor och krossar också dem så att de blir som chips. Jag har själv gått på samma tabbe att trott att både jag och mina barn ätit något fettfattigt och nyttigt. Men är det inte hemskt vad de ska blanda i för en massa olika tillsatser i vår mat egentligen. Nästa gång du går och handlar tycker jag att du ska läsa innehållsförteckningen på en påläggsskinka som du tror är bra och studera vad den innehåller. Om inte annat så kanske någon fundering väcks hos dig.

Här är adressen till hemsidan:

www.utbildningscenter.se


Av Madeleine Johansson - 8 november 2008 22:03

Idag  gjorde jag slag i saken och skaffade mig ytterligare ett USB-minne. Nu när jag håller på med utbildningen och har med mig USB till arbetet var och varannan dag för utskrifter, redigeringar mm så är det oerhört frusterande när jag inte hittar det. Bara för att jag inte får tappa bort detså händer edet en massa. Jag har namnat det nu för att mina kollegor ska veta att det är mitt. Häromdagen gick jag ifrån det vid vår gemensamma arbetsplats med datorer. Hemma letade jag som en liten blå och det var ju bortkastad tid samt oerhört frusterande.


Mitt nya USB ska jag ladda upp med lite musik och testa på Allebike spinning om det är bekvämt att använda det istället för CDskivor. Det beror på hur snabbt USB kan leta upp låtarna om jag väljer det alternativet.


Idag har det blivit ytterligare en dag vid datorn med tankar och funderingar kring "normalisering". Min uppsats om Praktiska vardagsövningar är nästinill klar och det var målet med helgen. Nu när jag är i så stort behov av datorn här hemma har vi diskuterat om att skaffa en laptop till. Vi inväntar något bra julerbjudande.


För att få fart på tankarna idag har det faktiskt blivit två pass mellan mitt stillasittande helgarbete. jag inledde dagen med att spinna hemma 75min samt 30min övningar. På eftermiddagen sprang jag 35 min. Nu är det läggning för att ta sig an söndagen på ett någorlunda vettigt sätt. 


Av Madeleine Johansson - 4 november 2008 21:40

Klockan sju i morse kom sonen insmygandes till oss och jag var på att säga att han skulle gå och lägga sig igen för klockan är inte är så mycket. Min egen klocka hade ju inte ringt! Va, vad är klockan! Gary hade också glömt att ställa sin klocka och båda hade gjort det på samma dag. Nu ville det sig så väl att jag hann i tid till jobbet. Man är väl snabb.......


Fast höstmörkret segar sig faktiskt tag om mig och särskilt när hela huvudetr surrar av en massa uppsatser och observationer. Det är ett vakum av tankar. Det är tur att man har träningen att ventilera med och nu känns det än viktigare. Hjärnan får liksom återhämtning från all den tankeenergi som utbildningen suger av mig. Träningen får mig att hålla mig på fötter om än att det inte blir lika många och kvalificerade pass. Så imorse uteblev min träning och istället blev det en "vilodag". Om det nu finns några sådana dagar?



Av Madeleine Johansson - 3 november 2008 21:37

Nu har det gått ett antal dagar sedan jag skrev sist och lite har det faktiskt hänt men jag kommer inte att delge allt. En smolk i bägaren var att förra helgen fick jag en liten rygglåsning i nedre delen av ländryggen. Jag har varit i Vänersborg hos Lars Carlsson för två veckor sedan och har lite övningar att jobba med samt att de filade bort den nivåskillnad som fanns på sulorna.

Ny månad - nya tag?

Månaden har inletts med träning 1,2 och 3:e november. Idag körde jag spinning på Allebike. De har bara 10 cyklar och det riktiga draget har inte riktigt tagit fart än. Men idag var det 8 tappra nere och det var riktigt kul. Nästa vecka ska jag köra ett pulspass samt att en representant från Polar kommer och föreläser om pulsträning. det innebär lite extra förberdelser men det ska bli riktigt kul.


Igår satt jag hela dagen vid datorn och fixade och donade med uppgifter till min montessoriutbildning jag går. Och när jag menar hela dagen så menar jag hela dagen samt kvällen. Det är många saker som jag kommer att få försaka den närmaste tiden och den tiden är två år. Det är bara början...... Än så länga har jag lämnat in allt i tid men det är bara att förbereda sig på svackor för med det tempo de har på utbildningen så är det inget annat att vänta. Idag hittade jag mitt "älskade"  lilla USB-minne för det har jag verkligen varit i behov av att ha de senaste dagarna. Jag hade letat igenom fickor, men inte tillräckligt för jag hittade det i en kavaj.


Nu återstår att se hur trött jag är imorgon bitti för om piggelina vaknar så blir det lite rehabpass!

Ovido - Quiz & Flashcards