Av Madeleine Johansson - 5 april 2009 21:49

Nu var det dax att simma lite igen och ett nästan entimmes pass i bassängen fick trötta min kropp. Efter det var det simträning för Simklub ben Alingsås som jag ledde från land. För att inte fastna i sterotypa simserier simmade barnen avslutnigsvis jägarmarsch i vattnet. Men för att kunna simma om hela ledet fick de trampa vatten istället. På min startsignal skulle de blixtra till!

Några timmar vid datorn och skolarbete fick eftermiddagen att snabbt rulla iväg. Den sena kvällen förgylldes med ett löppass i Nolhaga, entimmes långt. Jag brassade på så gott det gick 2 st fyrakilometare med lite vila emellan. Där rök alltså bästa TV-tiden. Den annars så heliga Sportspegeln med lite nedvarvning inför en ny arbetsvecka fick stå tillbaka. Saker och ting förändras.....Ibland är det också läggningav barn! Förr kunde man förbanna sig och undra vilken idiot som ringde mitt i Sportspegeln men nu kan man själv plocka upp luren och vara den som ringer bara för att dygnet bara har 24 timmar........ Mera simning imorgon!? Simskolan har ju börjat den här veckan!

Av Madeleine Johansson - 5 april 2009 21:17

Istället för ett löppass åkte racern ut en sväng i det fina och varma vårvädret. Utan cykeldator var det endast klockan på armen som jag hade som träningshjälp. Inte heller hade jag någon vattenflaska med mig! Den cyklade jag ifrån! Jag roade mig med att checka kadensen då och då och känslan jag fick var att jag nu lättare kunde hålla ett högre pedalvarv. Men  så fort det kom ett litet motlut och om jag stumnade det minsta lilla hade jag lite svårighet att behålla trycket på det sätt jag ville. Jag cyklade Alingsås - Magra tur och retur. Det var ett bra första pass.

Av Madeleine Johansson - 4 april 2009 05:51

Det är tidig lördagmorgon och jag sitter vid datorn med en svart kopp kaffe och filosoferar lite. Förra veckan startade med att jag ledde ett pass på Allebike men efter en bra träningshelg kände jag att det inte riktigt stämde den här dagen. Till råga på allt hade jag ett mycket sent kvällsmöte och fick en sen läggning vid tolv. Det var ingen bra start på den veckan. När jag kände mig lite småskavig i halsen spenderade jag dessutom att antal timmar i ishallen när dottern hade långa isshowsträningar med flertal olika ombyten. Jag var vinterklädd och blev frusen men för derar del var det mestadels trikåer, någon liten kjol och linne till utstyrsel som gällde.

Den här segheten har hängt i den här veckan också och endast kraft till något enstaka pass. När våren kommer brukar trötten lamslå mig och det är för att jag är känslig för pollen. Kliandet i ögonen har börjat! Denna helgen är det kurshelg och det har börjat bra. Jag cyklade 30 min på morgonen och följde upp med  ett entimmes intervallpass löpning. Jag letade upp en backe i Lövekulle och tampades med den arton gånger upp och ner. Det tog ca 40 sek att ta sig uppför.

Nu ska det cyklas lite på morgonen innan jag ska till kursen och förhoppningsvis blir det en liten löprunda i eftermiddag så att jag kan få njuta av vårsolen. I veckan som kommer blir det mycket mycket pluggande. Hoppas efftektiviteten är stor och inte någon skrivkramp infinner sig så att jag kan få betat att några måsten. Detta ska jag varva med träning och umgänge med familjen. Eller vad sägs om lite bastubad följt att ett vårbad! Jag längtar redan.....

Av Madeleine Johansson - 24 mars 2009 22:04

I söndags fick jag faktiskt till ett långpass löpning och till slut stannade klockan på 1h 45min. Det var helt OK! Statsskogens alla rådjur fick se mig flera gånger om för jag irrade runt på dessa natursköna små stigar i ensamt gemak. Inte en människa jag mötte! Jag fick ha alla rötter, stubbar och stenar för mig själv!

Under lördagen fick jag först med mig barnen ut efter det att jag varit på kursen med på en sväng ut i samma skog. Vi var löparklädda alla tre men för dagen blev det mest klättring uppför branter. Vi får dock inte glömma vår kurragömmalek. Efter lite över en timme i skogen sprang vi tillsammans hem ca 1km. Och då ville barnen race på! De avslutade med olika vägval så vem var då först.... Jag fortsatte passet själv med att löpa på med lite högre fart ner till Nolhaga för att dra på ett varv och därefter hem igen.

Måndagen hade jag ett sedvanligt spinningpass och det blandades med diverse lite kortare intervaller. Inget morgonpass har fått inleda dagen för jag känner en liten förkylning som kanske är antågande. Dagen väder har inte gjort det bättre med isande vindar som naglar sig fast i en.

Av Madeleine Johansson - 21 mars 2009 06:05

Jag hatar reklampauser, då hinner jag somna på kvällen. Hjälp!! Hjälp!! Det var just det program jag tittade på och jag hatar när det är reklam i speciellt korta program. Jag brukar titta på svenska humorprogram typ Mia och Klara, Kvarteret Skatan, Hipp Hipp....Igår tyckte jag inte att programmet var överdrivet roligt.  Tidig uppstigning på lördagsmorgonen för att väcka igång kroppen med lite morgongymnastik för att stilla de rörelsefyllda benen under dagens montessorikurs. Jag ska cykla lite på racern. Under veckan har jag haft två hela vilodagar för jag har varit sååååå trött. Igår cyklade jag 20 min och sprang 50 min. Under dessa blev det en serie fyrhundringar på Mjörnvallen. Tio stycken närmare bestämt med en minuts vila. Tiderna behåller jag för mig själv än så länge till förbättring sker...... Nu är det i alla fall genomfört! Jag ser redan fram emot att få springa när jag kommer hem i eftermiddag för det brukar vara så skönt att rensa alla tankarna med en hård genomkörare för alla tankeceller som kurstillfället erbjuder. Hej hopp ner till cykeln för ombyte!

Av Madeleine Johansson - 17 mars 2009 23:19

Igår förgylldes kvällen med ett spinningpass. Jag hade satt upp en ganska tuff serie för deltagarna (tror jag) och hade det inte varit för leaderposition hade jag gått på tuffare. Idag har det blivit en vilodag med ett kvällsmöte på kvällen. Idag har jag varit ute med en grupp barn och letat efter vårtecken. För mig är det inte bara det där klassiska vitsippor, fågelkvitter och sol som jag associerar vårtecken till. Mycket går naturligtvis i sportens och idrottens tecken. Ett idag var att jag promenixade med MBT-skorna. När jag köpte dem i höstas var inte kroppen, främst höft och säte i balans så jag har inte än gjort någon direkt utvärdering. Men en sak är säker och det är att jag kan ha på mig skorna längre stunder än i höstas och det är ju positivt! Så idag har jag promenixat med spänstiga steg på min vilodag!

Av Madeleine Johansson - 15 mars 2009 06:37

Igår avgjordes ju Sveriges Melodifestival och vad passade inte bättre än att börja dagen med lite schlageryra. Melodifestivalscd:n 1 fick förgylla mitt pass med två varv. Förutom två låtar som jag lyssnade på någon extra gång. Man kan lyssna på en låt och tycka att det är bra tryck men idag fick jag extra tryck av den "snabba" kadens som man kunde cykla till låt nr 2- Welcome to my life och låt nr 4- Jag tror på oss. De här låtarna hade jag inte valt annars men det som är lite kul att se är den andra dimension av en låt man får om man cyklar med musiken och den som stöd för fart och kraftinsats. Jag cyklade 1h 25 min. En liten kort vila där jag ringde min syster och försökte få med henne på mitt pass men hon hade andra planer. Jag fick dra loket själv. Först lite intag av snabba kolhydraten i form av banan. Gary kom tillbaks från sitt simpass och jag berättade om mina planer att springa. Det blir väl uthållighetlufsa....... Han fick mig på andra tankar och tur var väl det! Jag hade kört intervaller dagen innan...... 3x 12 min sa han...Puh, ska jag orka!? Jag har ju cyklat.....Sagt och nästan gjort blev det ett mycket bra pass. Första intervallen ingick lite uppvärmningsdel också så därför lade jag till 1 min på andra och 2 min på tredje intervallen. Jag har ingen träningskompis att springa emot och sporras av och därför får man ta de små halmstrån som finns. Nu fick en ovetandes löpandes tjej vara min hare fast hon var ju naturligtvis ovetandes om det. Det hela började med att jag efter några minuters löpning får syn på en joggare (en tjej!!) och med killerinstikt att hinna ikapp och om fick det mig den morot att komma igång på första intervallen. Väl ikapp och om var det dax för lite vila. Jag vänder mig om och uppmärksammar att vi gjort olika vägval. Med 1.30-2min försprång börjar min jakt på upphämtning. För dig som känner till Lövekulle och Stadskogen i Alingsås vet att det sluttar uppför en bra bit in mot stan igen. Perfekt! Det var precis som i tävlingssituation att plocka fram och hela tiden försöka närma sig. Precis när jag var ikapp var tjejen i mål vid  en villa vid Alingsåsparken. Jag tackade för draghjälpen och hon tittade som ett UFO på mig! Nej, jag fick faktiskt ett glatt leende till svar. Avslutningen var nerför till Svedenborgsplan och nästan hemma. Två minuters vila och försöka få upp tempo igen. Jag är nöjd med den löpning jag presterade efter cyklingen och ibland behöver man en spark där bak för att man ska utmana sig själv lite tuffare. Att träna hela tiden på bekvämlighetsnivå är ju inga problem om man är skadefri!

Av Madeleine Johansson - 15 mars 2009 06:25

I fredags tränade jag löpintervaller på Hälsostudion. Men jag började dagen med att cykla 40min hemma. Som sagt, det var inte igår jag körde intervaller där och var någonstans skulle jag börja och hur många skulle jag orka? Jag hade bestämt mig för 15km/h fart och vid slätlöpning har jag för vana att alltid ha 0,5-1% lutning och jag valde det senare.  Jag vet att jag har sprungit intervaller på den här farten minst 4min vila 1. Jag fick börja på 3min + gåvila 1 min. Jag skrapade ihop 8 st. Farten kändes inte ovan för kroppen men uthålligheten i varje intervall fanns inte där. I de sista fick jag slita mentalt med nedräkning, 1min avklarad, hälften gjort, spungit 2min endast 1 min kvar osv. Nu är det bara att jobba vidare!